3178  |      

معرفی خانه امیر نظام در شهر تبریز

خانه امیر نظام و یا موزه قاجار تبریز خانه ای است قدیمی که در محله ششگلان تبریز یکی از قدیم ترین محله....

 

 

 

 

 

 

خانه امیر نظام و یا موزه قاجار تبریز خانه ای است قدیمی که در محله ششگلان تبریز یکی از قدیم ترین محله های این شهر واقع شده است. این بنا که اخیرا به یکی از موزه های محبوب در تور تبریزگردی بدل شده است ، در دوران حکومت ناصرالدین شاه توسط امیرنظام گروسی که سمت رییس کارکنان شاه را بر عهده داشت ساخته شد. امیرنظام گروسی از زمره ثروتمندان و سرشناسان عصر خود بود که پست های مهم نظامی  و سیاسی را بر عهده داشت.

 

او همچنین سفیر ایران در لندن بود که از دانشجویان ایرانی مقیم اروپا حمایت می کرد. خانه امیر نظام در عصر خود و نیز در سالهای بعد مورد بازسازی قرار گرفت و در آن زمان به عنوان مقری جهت برگزاری نسشت سران استان مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه تنها بخشی از این عمارات باقی مانده و قسمت اعظمی از آن طی سالها تخریب شده. این بنا مانند سایر بناهای تبریز دارای دو حیاط  است که با باغچه های کوچک حوض های بزرگ تزئین شده اند. 

 

ایوان این خانه دارای 16 پله است که با گچبری های زیبا تزیین شده. پنجره های این خانه با شیشه های رنگی کار شده که زیبایی این بنا را دو چندان کرده است و مسافران تور تبریز را مجاب به گرفتن عکس یادگاری در این مکان می نماید.  گچکاری ها و آینه کاری های ورودی نیز جزو این زیبایی ها هستند. در زیرزمین این بنا نیز حوضی بزرگ تعبیه شده است.

 

در سال 2006 خانه امیر نظام به خاط اهمیت تاریخی خود تبدیل به موزه قاجار شد تا در کنار دومین موزه مهم کشور (موزه آذربایجان تبریز) فعالیت خود را آغاز کند. و همه سالی تعداد بیشماری از هنر دوستان، فرهنگ دوستان، علاقه مندان تاریخ و بازدید کنندگان خوش قریحه را به خود جلب می کند. این موزه 11 سالن دارد که هر یک از این سالن ها به یکی از اشیای باستانی مزین گشته و جهت  بازدید عموم فراهم آوره شده است. با بازدید از این موزه به قلب زمان در شهر تبریز، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 سفر کنید.

 

 

برای مطالعه بیشتر : موزه شگفت انگیز عصرآهن تبریز  -  کندوان سومین روستای صخره ای جهان  -  معرفی هتل کایا لاله پارک تبریز

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی