3178  |      

پل های تاریخی تبریز

وجود پل های تاریخی در دل شهر تبریز و امکان استفاده از پتانسیل های این ابنیه در زمینه گردشگری ...

 

 

 

 

 

 

 وجود دو رودخانه مهران رود و تلخه رود موجب شده است که تبریز نیز همچون شهرهایی که در دل خود رودهای پرآب دارند از وجود چندین پل تاریخی بهره ببرد. هرچند متاسفانه از این پل ها در بازه کنونی و با وجود رویدادی همچون تبریز 2018 به منظور جذب گردشگر و ایجاد تفرجگاه برای گردشگران (همچون همتایان خود در شهر اصفهان) استفاده نشده است اما همچنان این پتانسیل بالقوه برای شهر باقی است تا برای پر کردن برنامه سفر تور تبریز گردشگران در ایام سفر مورد بهره برداری قرار بگیرد. در این مطلب سعی بر معرفی اجمالی این پل ها نموده ایم:

پل آجی‌چای تبریز

پل آجی‌چای یکی از پل‌های تاریخی شهر تبریز می‌باشد که در پیوستگی فرودگاه تبریز و در بلوار شهید بابایی تبریز قرار دارد و قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه نسبت داده می‌شود. این پل اولین بنای تاریخی شهر اولین های ایران است که مسافران و گردشگران تور تبریز بعد از نشست هواپیما در مسیر هتل رو به رو می شوند. پل آجی‌چای تبریز دارای ۱۶ دهنه می‌باشد که به جز سه دهنه که طاقی هلالی دارند، بقیه دارای طاق جناغی است و در ازای آن ۱۰۵ متر و پهنای این پل تاریخی ۵ متر می‌باشد. این پل از مسیر بلوار خلبان به جاده فرودگاه روی رودخانه تلخه رود ساخته شده است.

پل آجی چای از قدیمی‌ترین آثار شهر تبریز است که تا دهه چهل ارتباط بین دو طرف را برقرار می‌کرده است و در زمان ولیعهدی عباس میرزا توسط حاج سید حسین تاجر معروف به تبریزی تعمیر شده است. همین تعمیرات مکرر پل به جهت طغیان رودخانه و جنگ های منطقه ای حوالی پل آجی چای باعث گردیده است که این پل یکدست نباشد. این پل تاریخی و دیرپای یک بار دیگر در سالیان دهه هشتاد خورشیدی مورد بازسازی اساسی قرار گرفت، هم اکنون دست اندرکاران سازمان شهرداری تبریز در بخش نیم روزی پل طرح ساخت دریاچه ساختگی را در دست کار دارند و در کنار ساخت دریاچه ساختگی پل آجی چای نیز بصورت ویژه مورد نورپردازی قرار خواهد گرفت.

پل سنگی تبریز

پل سنگی مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، چایکنار، روبروی مسجد پل سنگی واقع شده است. پل سنگی تبریز یکی دیگر از پل‌های تاریخی این کلانشهر است که روی رودخانه‌ی مهرانه رود قرار دارد. گفته می‌شود شخصی به نام «حاج عظیم» بانی احداث پل سنگی است. این پل به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر تبریز و عبور اغلب اتوبوس های گردشگری به سمت بازار از کنار این پل همواره مورد توجه گردشگران تور تبریزگردی قرار می گیرد. این جلب توجه به هنگام شب و با نورپردازی زیبای این پل جلوه بیشتری پیدا می کند. مصالح به کار رفته در ساخت این پل آجر و سنگ و ملات ساروج است. در پایه‌ی جنوبی پل سنگی سنگ نبشته‌ای وجود دارد که در تاریخ ۱۳۶۳ هجری قمری و به خط کوفی نوشته شده است.

پل قاری تبریز

پل قاری (به ترکی آذربایجانی: قاری کؤرپؤسی) یا پل چراغ یکی از پل‌های تاریخی و مشهور شهر تبریز می‌باشد. این پل در خیابان ثقةالاسلام و بر روی رودخانه مهرانه رود یا همان میدان چایی » (که اهالی تبریز به آن قوری چای نیز می‌گویند) واقع شده‌است.

سرستون‌های کله قوچی و چراغ‌های قدیمی این پل در اواخر قاجاریه ساخته شده‌است و ارتباط بین بازار بزرگ و بخش شمالی شهر شامل ششگلان و شتربان (دوه چی) را برقرار می‌سازد و شامل هشت دهنه با قوس‌های مدور است. پل قاری شامل ۸ دهنه و قوس‌های مدور است و سرستون‌های کله قوچی و چراغ‌های قدیمی آن در اواخر دوره‌ی قاجار ساخته شده که طول آن ۱۰۰ متر و عرض آن ۵ متر است. 

گفته می‌شود بانی این پل پیرزنی بوده‌است که هزینه احداث آن را با صرف پول حج خود برعهده گرفته ‌است و از این‌رو این معبر را پل قاری (پل پیر) نامیده‌اند. با توجه به اینکه در نزدیکی این پل با چند دقیقه پیاده روی مجموعه مقبره الشعرا قرار دارد گردشگران تور تبریز از این پل دیدن می کنند .

از دیگر پل های معروف تبریز می توان به پل منصور مربوط به دوره قاجار اشاره کرد که بر روی مهران رود ایستاده است و پل منجم باشی که این پل نیز همچون همتای خود مربوط به دوره قاجار است که در میدان منجم واقع شده است.

مطالب مرتبط :

بازار بزرگ تبریز

کندوان، سومین روستای صخره ای جهان

موزه آذبایجان، دومین موزه مهم ایران

 

 به کانال تلگرامی ما بپیوندید .azargashtmaleki@

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی